Ψηφιακό ταξίδι στο Βυζάντιο

synedu_ekbmm

Αν επιθυμείτε να ταξιδέψετε ψηφιακά τους μαθητές σας [ Ε’ τάξη] στο Βυζάντιο επισκεφθείτε τον ιστότοπο www.exploringbyzantium.gr δημιούργημα του Ευρωπαϊκού Κέντρου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων.

Το ΕΚΒΜΜ Ιδρύθηκε το 1997 με έδρα τη Θεσσαλονίκη, έχει μή κερδοσκοπικό χαρακτήρα και εποπτεύεται από τη Γενική Γραμματεία Πολιτισμού. Δραστηριοποιείται εκτός Ελλάδος, στη Μέση Ανατολή, στα Βαλκάνια και στη Μαύρη Θάλασσα, όπου σώζονται μνημεία του Βυζαντινού Πολιτισμού ή της επιρροής του. Αποστολή του είναι η παροχή τεχνογνωσίας και η ανάπτυξη διεθνών συνεργασιών για την υποστήριξη έργων αποκατάστασης, συντήρησης, ανάδειξης και προβολής των βυζαντινών και μεταβυζαντινών μνημείων σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Παράλληλα, ένας άλλος τομέας στον οποίο δραστηριοποιείται είναι η διαχείριση ευρωπαϊκών προγραμμάτων για την τεκμηρίωση και ψηφιοποίηση πολιτιστικών αγαθών, η κατάρτιση βάσεων δεδομένων, καθώς και η δημιουργία, δικτύων και ψηφιακών εφαρμογών για τον Βυζαντινό Πολιτισμό.

Το περιεχόμενό της πλατφόρμας παρουσιάζεται σε τέσσερις ενότητες:

– Η πρώτη προτείνει τρεις ταξιδιωτικές διαδρομές: Κωνσταντινούπολη – Ρώμη, Θεσσαλονίκη – Μυστράς, Κωνσταντινούπολη – Κρήτη. Ο επισκέπτης αντλεί γεωγραφικές, ιστορικές, καλλιτεχνικές και αρχαιολογικές πληροφορίες για τα βυζαντινά μνημεία κάθε σταθμού μέσα από εικόνες, σχέδια, ψηφιακά πανοράματα, κ.ά.

– Η δεύτερη ενότητα παρουσιάζει διάφορα θέματα, όπως: Η πολεμική οργάνωση του Βυζαντίου, Η πόλη στο Βυζάντιο, Τα εν οίκω… εν δήμω, Επιστήμη και τεχνολογία, Τα έθιμα των Βυζαντινών και η κοινωνική ζωή. Διαβάζουμε για παράδειγμα στην Κοινωνική ζωή πως παρότι το Βυζάντιο ήταν ένα αυστηρό κράτος με θεοκρατικό χαρακτήρα και την εξουσία συγκεντρωμένη στο πρόσωπο του αυτοκράτορα, «ο ιππόδρομος, τα λουτρά, το θέατρο και η αγορά αποτελούν δημοφιλείς μορφές διασκέδασης και τους βασικούς χώρους όπου οι ανάγκες του Βυζαντινού πολίτη για ανθρώπινη επαφή και ψυχαγωγία βρίσκουν διέξοδο».

Ο εξοπλισμός και η κατάσταση ενός βυζαντινού σπιτιού ήταν ανάλογα της οικονομικής και κοινωνικής κατάστασης του ιδιοκτήτη. Τα περισσότερα σπίτια «φωτίζονταν με κεριά και λυχνάρια, ενώ οι εκκλησίες και τα παλάτια χρησιμοποιούσαν κυρίως πολυκάνδηλα ή πολυελαίους, που κρεμόντουσαν από την οροφή με αλυσίδες… Ένα βυζαντινό σπίτι διέθετε πυροστάτες, πάνω στους οποίους τοποθετούσαν τα τσουκάλια για το μαγείρεμα, κατσαρόλες για το ζέσταμα του νερού, σχάρες και τηγάνια, κουτάλες διαφόρων μεγεθών, γουδιά αλλά και λεκάνες για το πλύσιμο των πιάτων και των χεριών»…

– Η τρίτη ενότητα είναι εκπαιδευτικές δράσεις για παιδιά 5-8 και 9-14 ετών όπου καλούνται να παίξουν με τις αγιογραφίες και τις ψηφίδες, να ζήσουν μια εμποροπανήγυρη ή τη γιορτή του αυτοκράτορα, να ταξιδέψουν με το στρατό προ των πυλών, κ.ά.

– Στην τέταρτη ενότητα παρουσιάζονται τρεις ραδιοφωνικές εκπομπές με ιστορικά κείμενα κι ένα παραμύθι από το βυζαντινό πολιτισμό.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s