Η 21η Μαρτίου είναι η Διεθνής Ημέρα για την εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων και του Ρατσισμού στην κοινωνία και την εκπαίδευση. Η Ημέρα αυτή θα πρέπει να είναι μια ευκαιρία για την εκπαίδευση να ενισχύσει τις δράσεις για την προάσπιση των δικαιωμάτων όλων των παιδιών και την αποτροπή φαινομένων ρατσισμού και διακρίσεων μέσα στη σχολική κοινότητα. Η εκπαιδευτική κοινότητα οφείλει να διαμορφώνει συνθήκες που να προάγουν τις αξίες της δημοκρατίας, της αλληλεγγύης, του σεβασμού των ανθρώπινων δικαιωμάτων, της ειρήνης και της ελευθερίας.
Θέματα δράσεων για το σχολείο:
- Μαθαίνω για το ρατσισμό και τις διακρίσεις. Γίνομαι υπεύθυνος και ενεργός πολίτης. Σέβομαι τα δικαιώματα όλων.
- Όλοι μαζί οικοδομούμε το σχολείο της Δημοκρατίας, της αλληλεγγύης και του σεβασμού στη διαφορετικότητα.
- Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις μου στο σχολείο και την κοινωνία.
- Το σχολείο μου λέει όχι στο ρατσισμό και τις διακρίσεις
- Τι είναι ο ρατσισμός και ποια τα είδη του. Μήπως φέρομαι ρατσιστικά χωρίς να το συνειδητοποιώ; «Πώς θα ένιωθα αν… Πώς νιώθει το θύμα του ρατσισμού; «
- «Είμαστε διαφορετικοί αλλά είμαστε ίσοι».
- Μπαίνω στη θέση ενός παιδιού πρόσφυγα παίζοντας το διαδικτυακό παιχνίδι «Το ταξίδι της φυγής» της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες
Σχετικό υλικό για εκπαιδευτικούς:
- Συνήγορος του Παιδιού
- Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες
- Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού
- Unicef
- Διεθνής Αμνηστία – Ελληνικό τμήμα
- Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
- Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου
- Κέντρο Προάσπισης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
- «Δεν είναι μόνο αριθμοί» – Εκπαιδευτικό υλικό του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης και της Ύπατης Αρμοστείας (12 -18 ετών)
- Εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα-Αντιρατσιστική Εκπαίδευση [χρήσιμο υλικό]
- «Περάσματα»…βιωματικό παιχνίδι για τους πρόσφυγες
- «Ειρήνη» – Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα (για παιδιά 5-8 ετών)
Εκπαιδευτικό υλικό του Ιδρύματος της Βουλής
- α) Τι είναι ρατσισμός; Ποια τα είδη του;
- β) Εργαστήρι 1: «Οι διαφόρων ειδών Άλλοι»
- γ) Εργαστήρι 2: «Είμαι ρατσιστής; Ένα καθημερινό τεστ»
Διαβάστε:
- Οδηγός Αντιρατσιστικής Εκπαίδευσης [Γ. Τσιάκαλος]
- Compass: Εγχειρίδιο Εκπαίδευσης στα Ανθρώπινα Δικαιώματα για νέους/νέες
- iRED – Σχέδιο δράσης-Πρότυπος Οδηγός για την καταπολέμηση του ρατσισμού
- Παραμύθια από διάφορες χώρες
- Παιχνίδια, όπως τα μεταφέρουν οι μετανάστες από τις χώρες τους
- Δέκα χρόνια ταξιδεύοντας με τους μαθητές μας – 10 χρόνια δράσης της ομάδας «Τα Πίσω Θρανία».
- «Δεν είναι μόνο αριθμοί» – Οδηγός για τον εκπαιδευτικό
- Compasito – εγχειρίδιο Εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα για παιδιά. ©Συμβούλιο της Ευρώπης. Ελληνική έκδοση, 2012, Κέντρο Στήριξης Μη Κυβερνητικών Οργανισμών, Κύπρος. Ελεύθερη πρόσβαση.
- Ρατσισμός & ΜΜΕ για το δάσκαλο, μελέτη του ΚΕΜΕΤΕ
- Ρατσισμός & ΜΜΕ τι μπορεί να κάνει το σχολείο, έκδοση ΚΕΜΕΤΕ
Δείτε:
- “Και οι δύο ίδιοι”, από το κανάλι της Βουλής.
- «Χρωμοφοβία» Αλληγορική ταινία μικρού μήκους (Raoul Servais, 1966) για τον φασισμό και τον ρατσισμό.
- «Ο λαθρεπιβάτης» Αντιρατσιστική ταινία μικρού μήκους του 1994, που καταγγέλλει όχι μόνο τον καθημερινό ρατσισμό πολλών ανθρώπων, αλλά και την αδιαφορία των περισσοτέρων.
- Ταινίες για το Μεταναστευτικό & το Ρατσισμό
Προτάσεις διδασκαλίας
- Ο ξένος (μετανάστευση, πόλεμος, πρόσφυγες, ξενοφοβία) [από το βιβλίο της Ε. Χωρεάνθη: Ένας ξένος στην οικογένειά μας]
- Γκασμέντ (μετανάστευση, ρατσισμός, ξενιτιά) [από το βιβλίο του Κ. Μουρίκη: Γκασμέντ, ο φυγάς με τη φλογέρα]
Filed under: Παγκόσμιες Ημέρες | Tagged: Παγκόσμιες Ημέρες |
Σχολιάστε